Minimalna luksemburska – kluczowe informacje

W trosce o wszystkich polskich przewoźników transportu drogowego, którzy wykonują pracę w drodze delegowania na terenie Wielkiego Księstwa Luksemburga, Kancelaria Prawna Viggen sp.j. wystosowała do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego zapytania w związku z wejściem w życie ustawy o płacy minimalnej dla pracowników delegowanych do Luksemburga.

Poniżej przedstawiamy kluczowe zapytania wraz z odpowiedziami udzielonymi z Departamentu Pracowników Delegowanych Inspekcji Pracy w Luksemburgu:

1. Kto może być przedstawicielem firmy na terenie Luksemburga odpowiedzialnym za przechowywanie wymaganej dokumentacji – czy może być nim jeden z delegowanych kierowców?

• Osobą odpowiedzialną za przechowywanie dokumentacji jest kierowca pojazdu świadczący pracę na terenie Luksemburga.

2. Jaką dokumentację musi przechowywać przedstawiciel oraz czy konieczne jest jej tłumaczenie na język urzędowy Luksemburga?

• Wszystkie wymagane dokumenty muszą zostać wgrane podczas procesu rejestracji, dokonanego online na następującej stronie: https://guichet.itm.lu/edetach/  Portal jest dostępny w niemieckiej, francuskiej i angielskiej wersji językowej, do dyspozycji przewoźników jest także szczegółowa instrukcja dokonywania rejestracji. W rezultacie, dokumentacja przechowywana jest tylko w formie elektronicznej na powyższej stronie. Kierowcy powinni posiadać w wersji papierowej jedynie dowód dokonania rejestracji- 'Badge Social e-Detachement’, który posiada kod QR ( wzór dokumentu zamieszczony jest na stronie 40 anglojęzycznej instrukcji dokonywania rejestracji). W trakcie kontroli kod na dokumencie jest skanowany i kontroler uzyskuje pełen dostęp do dokumentacji rejestracyjnej dot. danego przewoźnika. Dokumenty można zamieszczać w wersji francuskiej, niemieckiej i ewentualnie angielskiej.

3. Na jaki maksymalny okres można delegować pracownika na teren Luksemburga?

• Przepisy pracownicze nie wskazują maksymalnego okresu delegowania pracownika. Ograniczenia mogą wynikać z innego typu regulacji, np. okres na jaki dany pracownik posiada ubezpieczenie zdrowotne.

4. Czy obowiązują jakiekolwiek dodatki stażowe do podstawowych stawek za godzinę pracy delegowanego pracownika?

• Brak przepisów nt. dodatków stażowych. Stawki muszą uwzględniać płacę minimalną przyjętą w Luksemburgu.

5. Jaką datę przyjąć jako datę początkową biegu okresu zatrudnienia danego pracownika w sytuacji kiedy jest to kolejna umowa z tym samym pracownikiem?

• Każdorazowo brana jest pod uwagę aktualna umowa, na podstawie której pracownik jest oddelegowany, dlatego też data takiej umowy brana jest pod uwagę jako data początkowa.

6. Czy istnieje możliwość dostarczenia brakującej dokumentacji w późniejszym terminie?

• Brakującą dokumentację należy uzupełnić w terminie 24 godzin od rozpoczęcia pracy przez delegowanego. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku wyznacza mu się wyjątkowo termin dwóch tygodni na uzupełnienie braków.

7. Jakie kary są przewidziane za braki w wymaganej dokumentacji?

• W razie stwierdzenia braków po wskazanym wyżej terminie dwóch tygodni, może zostać nałożony mandat w maksymalnej wysokości do 50 000 euro lub nawet w szczególnych przypadkach zakaz poruszania się dla pojazdu.

8. Czy w polu „Nace Code” (kod działalności), właściwym będzie podanie dla branży transportu drogowego kod 49.410 – „Transport routiers de fret”?

• Kod 49.410 jest właściwy w polu 'Nace Code’.

9. Co należy wpisać w polach: „job task” oraz „carried out activity” – przy wypełnianiu informacji o delegowanym pracowniku?

• W polu 'Job task’ wpisuje się zawód/kwalifikacje, natomiast w polu 'carried out activity’ wykonywaną pracę.

10. Czy właściwym będzie w polu „Social security number” wpisanie numeru właściwego rejestru dla przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną?

• W polu 'Social security number’ wpisuje się numer właściwego rejestru niebędącego osobą fizyczną.

11. Czym jest wymagany dokument – „ Health fitness certificate for work”?

• ’Health fitness certificate’ to zaświadczenie od lekarza medycyny pracy.

Więcej na temat minimalnej luksemburskiej znajdą Państwo w opracowaniu Kancelarii Prawnej Viggen sp.j. pod adresem: http://jazdaprawna.pl/2017/08/03/minimalna-luksemburska-instrukcja-zglaszania-delegowania-pracownikow-mobilnych-krok-po-kroku/