Zapraszamy na nasz niezależny informacyjny portal prawny, prezentujący bazę informacji oraz opracowań prawnych przygotowanych przez prawników specjalizujących się w szeroko rozumianym prawie transportowym i nie tylko.
Kancelaria Prawna Viggen sp.j. posiada największą, unikatową bazę opracowań prawnych w Polsce. Przygotowaliśmy dla Państwa łącznie około 310 wyjątkowych opracowań prawnych! Część z nich systematycznie prezentujemy Państwu co poniedziałek i czwartek w zakładce ”
Wykaz wszystkich, jedynych takich opracowań w kraju znajdą Państwo pod adresem:
1 |
Mandaty dla kierowców za brak dokumentów w pojeździe |
|
2 |
Kabotaż w UE od 14 maja 2010r – zasady realizacji kabotażu rzeczy w oparciu o przepisy. |
|
3 |
Kiedy należy wykonać badania lekarskie w kontekście szkoleń okresowych kierowców? |
|
4 |
Kiedy kierowca musi najpóźniej odebrać odpoczynek tygodniowy? Wiemy to z góry z dokładnością do 1 minuty |
|
5 |
Czy kierowcy muszą zostać zapoznani z oceną ryzyka zawodowego. Podstawa prawna. |
|
6 |
Jak długo trwa skrócony odpoczynek tygodniowy kierowcy? |
|
7 |
Pojazd nienormatywny – co oznacza i jakie ma zastosowania. |
|
8 |
Zwrot kosztów dla przewoźników i kierowców (pracowników) wezwanych na przesłuchania do ITD. |
|
9 |
Z jaką datą nie wolno wystawić “zaświadczenia działalności kierowcy” ? |
|
10 |
Prawo kierowcy powstrzymania się od wykonania pracy. |
|
11 |
Ocena prawna i propozycja zajęcia jednolitego stanowiska interpretacyjnego wobec instytucji wykresówek |
|
12 |
Które z decyzji Inspekcji Transportu Drogowego są nieważne i dlaczego. |
|
13 |
Kiedy kierowca może skorzystać z tygodniowego odpoczynku, a kiedy jest do tego zmuszony. |
|
14 |
Jaki skład powinny mieć akta osobowe pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy? |
|
15 |
Jak powinno wyglądać prawidłowe uzasadnienie decyzji administracyjnej aby decyzja mogła się utrzymać w mocy. |
|
16 |
Dlaczego część orzeczeń lekarskich jest nieważna? |
|
17 |
Czy kontrolą na drodze mogą być objęci kierowcy autobusu którzy w chwili kontroli nie stanowili zespołu? |
|
18 |
Harmonizacja pracy kierowców na liniach regularnych osób do 50 kilometrów. |
|
19 |
Zadaniowy system czasu pracy w transporcie drogowym. |
|
20 |
Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją na liniach regularnych do 50 km. |
|
21 |
Podatkowe skutki zatrudnienia kierowcy z obcego kraju unijnego na podstawie umowy cywilnoprawnej. |
|
22 |
Kiedy i w jaki sposób należy dokumentować dojazdy kierowcy do pracy? |
|
23 |
Jak rozpoznać bezprawne wezwanie ITD |
|
24 |
Jak jeździć dłużej. |
|
25 |
Kary po kontrolach PIP |
|
26 |
Czy, kiedy oraz ile zapłaci Skarb Państwa za przestoje pojazdów na granicy? |
|
27 |
Spedycja – charakter prawny usługi |
|
28 |
Likwidacja przedsiębiorstwa transportowego negatywnym skutkiem zatrudnienia kierowcy skazanego. |
|
29 |
Konsekwencje jakie niosą za sobą wyjaśnienia kierowcy podczas kontroli drogowej. |
|
30 |
Transport pożyczonym pojazdem to poważne niebezpieczeństwo dla przewoźnika |
|
31 |
Transport drogowy jako istotny aspekt funkcjonowania i organizacji państwa, Unii Europejskiej oraz Europy |
|
32 |
Wykaz 29 źródeł prawa krajowego, unijnego oraz Euroazjatyckiego wywierających wpływ na norm czasu pracy kierowców |
|
33 |
Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców w ujęciu historycznym na gruncie dostosowania do uregulowań dyrektywy 15/2002 WE |
|
34 |
Kierunki rozwoju tachografów cyfrowych. Prawo pracy kierowców w ujęciu programistyczno-informatycznym w branży transportu drogowego. |
|
35 |
Określenie zakresu przedmiotowego prawa pracy na gruncie transportu drogowego. Syntetyczne zestawienie wyłączeń przedmiotowych. |
|
36 |
Określenie zakresu podmiotowego kierowców objętych uregulowaniami prawa pracy krajowego |
|
37 |
Definicja relacji na gruncie krajowych i międzynarodowych źródeł prawa pracy |
|
38 |
Przykłady braku kompatybilności uregulowań na gruncie krajowych, Europejskich źródeł prawa pracy |
|
39 |
Skutki ingerencji uregulowań unijnych na krajowe prawo pracy kierowców |
|
40 |
Niespójność uregulowań prawa pracy utrudniająca rozliczenia |
|
41 |
Przykłady zagadnień problemowych prawa pracy branży transportowej |
|
42 |
Analiza przykładowych zagadnień problemowych, zaprezentowanych w przykładowych opracowaniach naukowych określających relację pomiędzy krajowymi, Unijnymi oraz Euroazjatyckimi uregulowaniami prawa pracy |
|
43 |
Zasada skutku pośredniego w orzecznictwie sądów oraz decyzjach administracyjnych organów kontrolnych oraz na gruncie stanowiska Głównego Inspektoratu Pracy. |
|
44 |
Relacje między źródłami prawa pracy na przykładzie aktów prawnych o zasięgu Europejskim i Euroazjatyckim |
|
45 |
Umowa AETR – przyczyny oraz konsekwencje nieobowiązywania jako krajowego źródła prawa pracy w latach 2010-2014. |
|
46 |
Syntetyczne zestawienie podstawowych źródeł prawa pracy kierowców rangi międzynarodowej |
|
47 |
Problematyka sposobu dokumentowania trybów aktywności kierowców za pomocą tachografów |
|
48 |
Zestawienie porównawcze uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE oraz rozporządzenia 3820/85 EWG |
|
49 |
Zasady dokumentowania aktywności za pomocą tachografu analogowego |
|
50 |
Zasady funkcjonowania tachografu cyfrowego oraz dokumentowania aktywności kierowcy tachografu – opis piktogramów |
|
51 |
Zasady interpretacji piktogramów wykorzystywanych w tachografach na podstawie rozporządzeń 3821-85-EWG z załącznikiem IB, 1360-2002 WE, 561/2006 WE, na gruncie instytucji prawa pracy kierowców. |
|
52 |
Sposoby oznaczenia „czasu wolnego” kierowcy na gruncie dokumentowania działalności kierowców OP/133/2013/MZ |
|
53 |
Relacje pomiędzy ustawą o czasie pracy kierowców a wybranymi aktami prawnymi w kontekście rozporządzenia 561 OP/134/2013/MZ |
|
54 |
Niespełnianie postulatów dotyczących jednolitego egzekwowania prawa przez organy kontrolne w branży transportowej OP/137/2013/MZ |
|
55 |
Geneza rozporządzenia 561/2006 WE jako źródła prawa pracy |
|
56 |
Harmonizacja warunków konkurencyjności oraz poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy. |
|
57 |
Czy uregulowania bardziej restrykcyjne w krajach członkowskich będą skutkować wobec Polskich przedsiębiorców oraz kierowców? |
|
58 |
Pojazdy objęte zakresem rozporządzenia 561 oraz schematy zastosowania funkcji „OUT” w tachografie |
|
59 |
Zakres obowiązywania uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
60 |
Zakres obowiązywania umowy AETR. Zaświadczenia działalności kierowcy („urlopówki”) obowiązujące na terenie umowy AETR. |
61 |
Zasady obowiązywania uregulowań umowy AETR wobec kierowców krajów trzecich |
|
62 |
Rola Wspólnoty Europejskiej w zakresie ustalenia relacji pomiędzy rozporządzeniem 561/2006 WE a AETR |
|
63 |
Dostosowanie umowy AETR do zmian w prawie wspólnotowym na przykładzie (urlopówek). |
|
64 |
Postulat jednolitej wykładni określającej minimalny czas trwania odpoczynku dziennego kierowcy na 7 godzin. |
|
65 |
Realizacja postulatu kontroli ITD i PIP na przykładzie metodologii dok. aktywności kierowcy za bieżący dzień + 28 dni wstecz |
|
66 |
Postulat skutecznego egzekwowania przy pomocy tachografów przewozu materiałów niebezpiecznych ADR, oraz reguły 120s |
|
67 |
Geneza algorytmu przerwy dzielonej: 15 + 30 minut. |
|
68 |
Postulaty poprawy warunków socjalnych pracowników oraz likwidacji systemu rekompensat za skrócenie dziennych odpoczynków |
|
69 |
Ujednolicenie zasad dla podróży promem i koleją. |
|
70 |
Zakres kontroli na gruncie rozporządzenia 561/2006 WE – wstęp. |
|
71 |
rozwinięcie zagadnienia na gruncie ustawodawstwa krajowego w zakresie odpowiedzialności kierowców, posiadaczy CKZ oraz załadowców, rozładowców, organizatorów transportu, nadawców, odbiorców itp. |
|
72 |
Obowiązki kierowców pracujących dla kilku przedsiębiorstw transportowych |
|
73 |
Prawa państw do przyjęcia indywidualnych środków. |
|
74 |
Odstępstwa krajowe od uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE. |
|
75 |
Źródło wyłączenia linii regularnych do 50 km (realizujących przewóz osób) z zakresu stosowania rozporządzenia 561/2006 WE. |
|
76 |
Postulat realizacji kontroli w oparciu o standardowe przyrządy rejestrujące |
|
77 |
Postulat realizacji kontroli w oparciu o standardowe przyrządy rejestrujące |
|
78 |
Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenia norm rozporządzenia 561/2006 WE. Odpowiedzialność, kierowcy, organizatora transportu, pracowników przedsiębiorstwa transportowego oraz odpowiedzialność przewoźnika. |
|
79 |
Wszystko na temat zaświadczeń działalności kierowcy („urlopówek”) |
|
80 |
Nieoczekiwany wpływ zaświadczenia działalności kierowcy na krajowe źródła prawa pracy |
|
81 |
Zasady dotyczące wystawiania zaświadczenia działalności kierowców w kontekście zasad dokumentowania urlopów wypoczynkowych, czasu wolnego, odpoczynków w oparciu o wytyczne Komisji Europejskiej |
|
82 |
Zasady procedowania nad decyzjami Komisji Europejskiej |
|
83 |
Tak należy wykonać ewidencję czasu pracy na nowych zasadach! Wszystko o czasie pracy „samo-zatrudnionych”, właścicieli i zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych |
|
84 |
Minimalny wiek kierowcy na gruncie rozporządzenia 561/2006 WE |
|
85 |
Postulat doprecyzowania rozporządzenia 3821/85 EWG wynikający z uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
86 |
Zakres i cel rozporządzenia 561/2006 WE |
|
87 |
Zakres przedmiotowy Rozporządzenia 561/2006 WE – wstęp |
|
88 |
Zakres terytorialny rozporządzenia 561/2006 WE w kontekście „wyjaśnienia nr 4” Komisji Europejskiej |
|
89 |
Zakres terytorialny umowy AETR |
|
90 |
Katalog wyłączeń z zakresu stosowania Rozporządzenia 561/2006 WE – wstęp |
|
91 |
Wyłączenia przewozu drogowego pojazdami do przewozu osób na liniach regularnych do 50 km |
|
92 |
Wyłączenia pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej prędkości nie przekraczającej 40 km/h, wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami służb specjalnych, wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami do działań ratunkowych i humanitarnych |
|
93 |
Wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami do celów medycznych |
|
94 |
Wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami pomocy drogowej |
|
95 |
Wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami do celu rozwoju technicznego, napraw i konserwacji z zakresu obowiązywania rozporządzenia 561/2006 WE |
|
96 |
Wyłączenia przewozu drogowego wykonywanego pojazdami zabytkowymi z zakresu obowiązywania rozporządzenia 561/2006 WE |
|
97 |
Definicje instytucji prawnych w rozporządzeniu 561/2006 WE – rola definicji |
|
98 |
Definicja przerwy jako instytucji prawa pracy |
|
99 |
Definicja przerwy w kontekście uregulowań ustawy o czasie pracy kierowców |
|
100 |
Definicja „innej pracy” w kontekście uregulowań ustawy o czasie pracy kierowców |
|
101 |
Definicja „odpoczynku” w kontekście uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
102 |
Odpoczynek „dzienny” w kontekście uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE, umowy AETR – rozwinięcie zagadnienia |
|
103 |
Maksymalny okres trwania odpoczynku tygodniowego skróconego w kontekście długości kompensaty w kontekście uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE oraz umowy AETR – wstęp |
|
104 |
Odpoczynek w kabinie w kontekście ryczałtu za nocleg w kontekście uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE oraz umowy AETR – wstęp |
|
105 |
Definicja „tygodnia” na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
106 |
Definicja czasu prowadzenia pojazdu na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
107 |
Definicja dziennego czasu prowadzenia pojazdu |
|
108 |
Definicja dopuszczalnej masy całkowitej |
|
109 |
Definicja przewozów regularnych |
|
110 |
Definicja załogi kilkuosobowej |
|
111 |
Definicja okresu prowadzenia pojazdu |
|
112 |
Definicja przedsiębiorstwa transportowego |
|
113 |
Minimalny wiek konduktorów i pomocników kierowców |
|
114 |
Dzienny czas prowadzenia pojazdu |
|
115 |
Analiza porównawcza uregulowań pozwalających na wydłużenie okresu i czasu prowadzenia pojazdu |
|
116 |
Dzienny czas prowadzenia pojazdu w kontekście godzin nadliczbowych |
|
117 |
Definicja „innej pracy” w trakcie prowadzenia pojazdu 3,5 t dmc |
|
118 |
Klasyfikacja i zasady przerywania odpoczynków |
|
119 |
Definicja odpoczynku dziennego |
|
120 |
Definicja odpoczynku w zespole |
121 |
Odpoczynki skrócone – zasady odbioru rekompensat |
|
122 |
Zasady odbioru odpoczynku tygodniowego |
|
123 |
Maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez odpoczynku tygodniowego |
|
124 |
Kiedy rekompensata za odpoczynek tygodniowy skrócony? |
|
125 |
Analiza „odpoczynku w pojeździe” |
|
126 |
Metodyka przyporządkowania odpoczynku tygodniowego do danego tygodnia |
|
127 |
Odpoczynek na promie i w pociągu – wstęp |
|
128 |
Odpoczynek na promie i w pociągu – rozwinięcie |
|
129 |
Zasady odbioru odpoczynku na promie |
|
130 |
Rozwinięcie rozbieżności w zakresie odpoczynku tygodniowego na promie |
|
131 |
Odpoczynek na promie obsady jedno i wieloosobowej |
|
132 |
Odpoczynek na promie i w pociągu w kontekście zapisów ustawy o czasie pracy kierowców |
|
133 |
Dojazd do pojazdu i powrót z pojazdu jako „dyspozycyjność”, a nie odpoczynek |
|
134 |
Dojazd do pojazdu i powrót z pojazdu jako „inna praca”, a nie odpoczynek |
|
135 |
Zakazane formy wynagradzania kierowców |
|
136 |
Regularne kontrole kierowców |
|
137 |
Odpowiedzialność przedsiębiorstwa – ujęcie historyczne |
|
138 |
Równoległe obowiązki i odpowiedzialność podmiotów trzecich (załadowców, spedytorów, organizatorów transportu) |
|
139 |
Wyjątki w zakresie czasu okresów prowadzenia, przerw i odpoczynków |
|
140 |
Rola „anomalii systemowej” |
|
141 |
Określenie optymalnej chwili powołania się na treść art. 12/561/2006 WE |
|
142 |
Fakultatywne wyłączenie źródeł prawa pracy |
|
143 |
Odstępstwa 30 dniowe od stosowania rozporządzenia 561/2006 WE |
|
144 |
Alternatywne formy dokumentowania aktywności kierowcy |
|
145 |
Sprawozdawczość z wykonania stosowania międzynarodowych źródeł prawa pracy |
|
146 |
Wdrożenie zapisów rozporządzenia 561/2006 WE na grunt prawa krajowego |
|
147 |
System kar na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
148 |
Organy kontrolne na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
149 |
Kontrola – Dowody na piśmie – na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
150 |
Zakres podmiotowy sankcji na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
151 |
Obowiązki kierowcy – obowiązek przechowywania dokumentacji o nałożeniu kary |
|
152 |
Obowiązek okazania dokumentacji na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
153 |
Obowiązek kierowcy do przekazania informacji przewoźnikowi o charakterze oraz wymiarze poprzedniej pracy |
|
154 |
Przesłanki unieruchomienia pojazdu na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
155 |
Zawieszenie licencji/ograniczenie uprawnień kierowcy na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
156 |
Współpraca międzynarodowa organów kontrolnych oraz przedstawicieli środowiska transportowego |
|
157 |
Negocjacje z krajami trzecimi w zakresie dostosowania norm do uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
158 |
Komitologia na gruncie rozporządzenia 561/2006 WE |
|
159 |
Komitet doradczy uregulowań komitologii w kontekście rozporządzenia 561/2006 WE |
|
160 |
Rozstrzyganie wątpliwości interpretacyjnych przez KE na gruncie uregulowań rozporządzenia 561/2006 WE |
|
161 |
Nowelizacje rozporządzenia 561/2006 WE – ROZDZIAŁ VI PRZEPISY KOŃCOWE |
|
162 |
Nowelizacje rozporządzenia 561/2006 WE -rozwinięcie- ROZDZIAŁ VI PRZEPISY KOŃCOWE |
|
163 |
Nowelizacje rozporządzenia 561/2006 WE w następstwie rozporządzenia 3820/85 EWG |
|
164 |
Terminy obowiązywania poszczególnych zapisów rozporządzenia 561/2006 WE |
|
165 |
Relacje pomiędzy uregulowaniami rozdziału 3a u.o.cz.p.k. a unormowaniami rozporządzenia 561/2006 WE oraz AETR |
|
166 |
Niespodziewane skutki relacji pomiędzy krajowymi i międzynarodowymi źródłami prawa pracy |
|
167 |
Nieścisłości legislacyjne uregulowań unijnych |
|
168 |
Nieprawidłowości interpretacyjne wyłonione na gruncie wykładni prawa |
|
169 |
O normach, które nie stanowią logicznego źródła informacji |
|
170 |
Analiza roli oraz zakresu obowiązywania Wytycznych Komisji Europejskiej |
|
171 |
Komentarz do wytycznej nr 1 KE |
|
172 |
Skutki rozbieżności norm krajowego i międzynarodowego prawa pracy |
|
173 |
Komentarz do wytycznej nr 2 KE |
|
174 |
Komentarz do wytycznej nr 3 KE |
|
175 |
Komentarz do wytycznej nr 4 KE |
|
176 |
Komentarz do wytycznej nr 5 KE |
|
177 |
Komentarz do wytycznej nr 6 KE |