Załącznik nr 30

 

 

KOMISJA EUROPEJSKA

Bruksela, dnia 7.6.2011

K(2011) 3759 wersja ostateczna

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z 7.6.2011

w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem

(WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

 

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z 7.6.2011

w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem

(WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15

marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do

transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE)

2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/851, w szczególności

jego art. 25 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dzienny czas prowadzenia pojazdu jest zdefiniowany w art. 4 lit. k) rozporządzenia

(WE) nr 561/2006 jako łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego

dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu

odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem

odpoczynku.

(2) Dzienny okres odpoczynku jest zdefiniowany w art. 4 lit. g) rozporządzenia (WE) nr

561/2006 jako dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować

swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” oraz „skrócony

dzienny okres odpoczynku”. „Regularny dzienny okres odpoczynku” oznacza

nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny

dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których

pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9

godzin. „Skrócony dzienny okres odpoczynku” oznacza nieprzerwany odpoczynek

trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin.

(3) Art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 stanowi, że 24 godzinny okres, w

czasie którego kierowca wykorzystuje kolejny dzienny okres odpoczynku, rozpoczyna

się po zakończeniu poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku.

(4) Organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa w państwach członkowskich stosują

różne zasady obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu w sytuacji gdy

kierowcy nie wykorzystali w całości okresów odpoczynku wymaganych zgodnie z

przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

(5) Różnice te powodują niejednolite stosowanie rozporządzenia (WE) nr 561/2006,

ponieważ nieprzestrzeganie przepisów dotyczących okresów odpoczynku może

prowadzić do wielu naruszeń o różnym poziomie przewinienia zgodnie z załącznikiem

III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady2, w zależności od

państwa członkowskiego, w którym stwierdzono naruszenie. Wywiera to również

wpływ na rodzaj informacji dotyczących naruszeń, które są wymieniane pomiędzy

państwami członkowskimi.

(6) Pozostaje to bez uszczerbku dla faktu, że nieprzestrzeganie przepisów dotyczących

okresów odpoczynku ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 należy

zawsze uznawać za naruszenie tego rozporządzenia.

(7) Z tego względu, aby zapewnić jasne, skuteczne, proporcjonalne i jednolite

egzekwowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006, pożądane jest

zapewnienie ujednoliconej interpretacji zasad oraz spójnego podejścia organów

odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa w państwach członkowskich i przyjęcie w

tym celu zalecanego podejścia do tej kwestii.

(8) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1

rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/853,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Nie naruszając przepisów art. 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 zalecane podejście

wyłącznie dla potrzeb obliczenia dziennego okresu prowadzenia pojazdu, w sytuacji gdy

kierowca nie wykorzystał w całości okresów odpoczynku wymaganych zgodnie z przepisami

rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jest następujące: obliczanie dziennego okresu prowadzenia

pojazdu kończy się z początkiem nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej

7 godzin. Obliczanie kolejnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu zaczyna się po

upływie tego nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 7 godzin.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7.6.2011

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący