Załącznik nr 30
KOMISJA EUROPEJSKA
Bruksela, dnia 7.6.2011
K(2011) 3759 wersja ostateczna
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z 7.6.2011
w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem
(WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z 7.6.2011
w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem
(WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15
marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do
transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE)
2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/851, w szczególności
jego art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dzienny czas prowadzenia pojazdu jest zdefiniowany w art. 4 lit. k) rozporządzenia
(WE) nr 561/2006 jako łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego
dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu
odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem
odpoczynku.
(2) Dzienny okres odpoczynku jest zdefiniowany w art. 4 lit. g) rozporządzenia (WE) nr
561/2006 jako dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować
swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” oraz „skrócony
dzienny okres odpoczynku”. „Regularny dzienny okres odpoczynku” oznacza
nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny
dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których
pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9
godzin. „Skrócony dzienny okres odpoczynku” oznacza nieprzerwany odpoczynek
trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin.
(3) Art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 stanowi, że 24 godzinny okres, w
czasie którego kierowca wykorzystuje kolejny dzienny okres odpoczynku, rozpoczyna
się po zakończeniu poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku.
(4) Organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa w państwach członkowskich stosują
różne zasady obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu w sytuacji gdy
kierowcy nie wykorzystali w całości okresów odpoczynku wymaganych zgodnie z
przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
(5) Różnice te powodują niejednolite stosowanie rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
ponieważ nieprzestrzeganie przepisów dotyczących okresów odpoczynku może
prowadzić do wielu naruszeń o różnym poziomie przewinienia zgodnie z załącznikiem
III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady2, w zależności od
państwa członkowskiego, w którym stwierdzono naruszenie. Wywiera to również
wpływ na rodzaj informacji dotyczących naruszeń, które są wymieniane pomiędzy
państwami członkowskimi.
(6) Pozostaje to bez uszczerbku dla faktu, że nieprzestrzeganie przepisów dotyczących
okresów odpoczynku ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 należy
zawsze uznawać za naruszenie tego rozporządzenia.
(7) Z tego względu, aby zapewnić jasne, skuteczne, proporcjonalne i jednolite
egzekwowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006, pożądane jest
zapewnienie ujednoliconej interpretacji zasad oraz spójnego podejścia organów
odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa w państwach członkowskich i przyjęcie w
tym celu zalecanego podejścia do tej kwestii.
(8) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/853,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Nie naruszając przepisów art. 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 zalecane podejście
wyłącznie dla potrzeb obliczenia dziennego okresu prowadzenia pojazdu, w sytuacji gdy
kierowca nie wykorzystał w całości okresów odpoczynku wymaganych zgodnie z przepisami
rozporządzenia (WE) nr 561/2006 jest następujące: obliczanie dziennego okresu prowadzenia
pojazdu kończy się z początkiem nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej
7 godzin. Obliczanie kolejnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu zaczyna się po
upływie tego nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 7 godzin.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 7.6.2011
W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący
