Firmy transportowe wykonujące międzynarodowy przewóz drogowy pojazdami wyposażonymi w starsze typy tachografów mogą liczyć na częściowe refinansowanie kosztów ich obowiązkowej wymiany. W ramach Krajowego Planu Odbudowy przewidziano na ten cel 319,7 mln zł. Maksymalna wysokość dopłaty wyniesie 3 000 zł na pojazd.

Na mocy Rozporządzenia (UE) 2020/1054, będącego częścią tzw. Pakietu Mobilności I, wszystkie pojazdy wykonujące międzynarodowy transport drogowy muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji. Obowiązek ten dotyczy pojazdów, które do tej pory korzystały z tachografów analogowych, cyfrowych pierwszej generacji lub inteligentnych pierwszej wersji.

Obowiązkowa wymiana tachografów – co warto wiedzieć?

Proces modernizacji – tzw. retrofitting – został podzielony na dwa etapy:

  • do 31 grudnia 2024 r. – obowiązkowa wymiana tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji,
  • do 18 sierpnia 2025 r. – obowiązkowa wymiana tachografów inteligentnych pierwszej wersji.

Koszty zakupu i montażu nowych urządzeń spadły bezpośrednio na przedsiębiorców, co w warunkach trudnej sytuacji gospodarczej stanowiło poważne wyzwanie finansowe. Branża zmaga się bowiem z inflacją, wzrostem cen paliw i opłat drogowych, spowolnieniem gospodarczym oraz konkurencją ze strony firm spoza UE.

W odpowiedzi na postulaty branży transportowej oraz analizy skutków regulacji unijnych, podczas ostatniej rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) zdecydowano o rozszerzeniu zakresu inwestycji E2.2.1 o możliwość refinansowania wymiany tachografów. Na ten cel przeznaczono 319,7 mln zł.

Dopłaty do wymiany tachografów – jak działają?

Pomoc będzie udzielana w formule pomocy de minimis i przyjmie formę dotacji na poziomie do 3 000 zł na pojazd. Środki te pozwolą przewoźnikom odzyskać część kosztów, które ponieśli w związku z wymogami unijnymi.

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt rozporządzenia regulującego zasady udzielania pomocy. Uwzględniono w nim najważniejsze postulaty branży oraz Rzecznika MŚP, doprecyzowując m.in. warunki otrzymania dopłaty oraz definicję pojazdu kwalifikowanego do refundacji.

Kluczowe założenia projektu:

  • Wysokość wsparcia: do 3 000 zł na pojazd,
  • Warunek formalny: konieczność przedstawienia faktury potwierdzającej zakup i montaż inteligentnego tachografu drugiej wersji,
  • Okres kwalifikowalności kosztów: pomoc dotyczyć będzie wydatków poniesionych między 21 sierpnia 2023 r. a 18 sierpnia 2025 r.,
  • Zakwalifikowane pojazdy: tylko te, które znajdują się w wykazie GITD według stanu na dzień 18 sierpnia 2025 r.

Wnioski o refundację będzie można składać do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Zgodnie z projektem rozporządzenia, Agencja zostanie zobowiązana do ogłaszania terminów naboru z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem, a szczegółowe zasady rozpatrywania wniosków zostaną określone w regulaminie naboru.

Oznacza to, że przedsiębiorcy będą mieli czas na przygotowanie odpowiednich dokumentów oraz weryfikację, które pojazdy spełniają kryteria refundacji.

Refundacja wymiany tachografów – realne wsparcie dla przedsiębiorców

Wprowadzenie mechanizmu refundacji jest istotnym elementem wsparcia dla firm transportowych, które w ostatnich latach zostały objęte licznymi regulacjami europejskimi oraz rosnącymi obciążeniami kosztowymi. Umożliwienie odzyskania części wydatków na tachografy nie tylko łagodzi skutki tych zmian, ale także zwiększa szansę mniejszych firm na utrzymanie konkurencyjności na europejskim rynku.

Refinansowanie kosztów wymiany tachografów to ważne wsparcie finansowe dla przewoźników drogowych. Jasno określone zasady, szeroki okres kwalifikowalności oraz wysoka kwota przeznaczona w ramach KPO pozwolą wielu firmom złagodzić skutki kosztownych zmian wymaganych przez prawo unijne. Pierwsze nabory zostaną ogłoszone przez ARiMR

Obecnie czekamy na zakończenie prac w zakresie rozporządzenia, wówczas będziemy w stanie podjąć w Państwa imieniu odpowiednie działania. Warto na bieżąco śledzić oficjalne komunikaty oraz naszą stronę internetową, gdzie będą publikowane aktualne informacje dotyczące terminów naborów, wymaganych dokumentów oraz szczegółowych warunków uzyskania wsparcia.

 

Przygotowała:

Monika Bednarz- Radca Prawny

Kancelaria Prawna Viggen sp.j.