Opracowania naukowe prawników Kancelarii Prawnej Viggen poświęcone Sztucznej Inteligencji

Opracowania naukowe prawników Kancelarii Prawnej Viggen Anny Nieć Mrzygłód praz prof. SGMK dr Mariusza Miąsko, poświęcone rozwojowi AI Sztucznej Inteligencji, zostały opublikowane w recenzowanym punktowanym publikatorze naukowym SGMK (w pierwszym tomie zbioru Prac Kolegium Nauk Prawnych Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w Lublinie, zatytułowanym: „Sztuczna Inteligencja i Prawo” – 2024r ISBN 978 -83-972529-0-5).

prof. dr Mariusz Miąsko opublikował pracę naukową zatytułowaną: „Prawo w dobie rozwoju cyfrowej inteligencji”;

Anna Nieć Mrzygłód opublikowała pracę naukową zatytułowaną: “Innowacyjne metody planowania i organizacji audytów (prawnych) w nowoczesnych przedsiębiorstwach z użyciem sztucznej inteligencji”.

Oboje naukowcy reprezentujący Kancelarię Prawną Viggen są członkami GRAI, czyli Grupy roboczej do spraw sztucznej inteligencji przy Ministerstwie Cyfryzacji.

Naukowcy reprezentujący Kancelarię Prawną Viggen byli prelegentami lub moderatorami dwóch międzynarodowych konferencji naukowych, poświęconych zastosowania sztucznej inteligencji w prawie

SENT również dla przewoźników z krajów trzecich

W dniu 9 października 2024 roku Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym – oznacza to, że przesądzone jest wejście w życie przepisów w przyśpieszonym terminie, tj. od 1 listopada 2024 roku. Od tego dnia wszystkie przewozy realizowane na polskich drogach przez przewoźników spoza Unii Europejskiej (np. przewoźników ukraińskich czy mołdawskich) będą wymagały ich zgłoszenia w rejestrze SENT.

Głównym założeniem wprowadzanych zmian jest skuteczniejsza kontrola i monitoring zagranicznych przewoźników. Wiele osób podnosi zdanie, że konieczne jest wzmocnienie procedury kontrolnej przewoźników przybywających z państw trzecich i docelowa eliminacja czynów nieuczciwej konkurencji, a także ochrona przed niedozwolonymi praktykami z ich strony.

Ustawa nowelizująca przewiduje również przyspieszenie wejścia w życia regulacji dotyczących elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie SENT, który będzie dotyczyć zagranicznych przewoźników odpowiedzialnych za międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.

Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:

  • od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,

  • od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

Zgodnie z nowymi przepisami jeżeli w ramach jednego przejazdu realizowanych będzie kilka operacji transportowych, wymagających osobnych zezwoleń międzynarodowych – wówczas każda taka operacja wymagać będzie dokonania osobnego zgłoszenia do systemu monitorowania. Podobnie, jeśli w ramach przewozu kabotażowego przewoźnik zagraniczny wykonuje jednocześnie kilka operacji transportowych, wówczas każda taka operacja będzie wymagała osobnego zgłoszenia.

Nowe przepisy przewidują odmienny reżim odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązków nałożonych na przewoźników (i kierowców). W przypadku typowych przewozów objętych już teraz systemem monitorowania, kary pieniężne nakładane są na podstawie przepisów ustawy SENT (w przypadku przewoźników z reguły w wysokości 10 000 lub 20 000 złotych). Natomiast przewoźnikom zagranicznym nieprzewożącym tzw. towarów wrażliwych będą groziły kary nakładane na podstawie ustawy o transporcie drogowym – w wysokości 10 000 lub 12 000 złotych.

Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny

Kancelaria Prawna Viggen Sp. j.