Kancelaria Prawna Viggen informuje, że od 1 stycznia 2025 r. jedną z kluczowych zmian, zarówno dla zatrudnionych zarówno w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy, jak i Kodeksu Cywilnego jest wzrost płacy minimalnej. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z września 2024 roku ustalono, że od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 30,50 zł brutto. Oznacza to wzrost o odpowiednio 366 zł i 2,40 zł w stosunku do kwot, które obowiązywały od 1 lipca 2024 roku (minimalne wynagrodzenie 4 300 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 28,10 zł brutto). Stanowi to wzrost o 8%. Warto również dodać, że w 2025 roku będzie tylko jedna podwyżka płacy minimalnej. Jest to z całą pewnością jedna z większych kwotowo podwyżek podyktowana nie tylko kwestią potrzeby waloryzacji stawki, ale także okolicznością, iż rząd przyjął, iż praktykowane do tej pory 2-krotny w roku wzrost stawek minimalnych (styczeń i lipiec) ustąpią na rzecz jednokrotnej waloryzacji w cyklu rocznym, która następuj właśnie w styczniu.

Zmiany w Prawie pracy i kadrowo-płacowo w 2025 roku – co oznaczają dla pracodawców?

 

Należy pamiętać, że wzrost minimalnego wynagrodzenia przekłada się na wzrost kosztów zatrudnienia pracowników. Oznacza to, że wraz z początkiem stycznia 2025 roku pracodawcy będą zobligowani do podniesienia wynagrodzenia tym pracownikom, których dotychczasowe wynagrodzenie będzie poniżej nowo ustalonej płacy minimalnej. Nastąpi również wzrost wysokości sumy składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, wypadkowe oraz chorobowe) i składki na ubezpieczenie zdrowotne odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz podatku dochodowego. Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne uzależniona jest od tego, czy przedsiębiorcy mają prawo do korzystania z dostępnych ulg. Z uiszczania składek na ubezpieczenie społeczne zwolnieni są przedsiębiorcy rozpoczynających działalność, którzy zdecydowali się na skorzystanie z tzw. ulgi na start. Po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności mogą oni skorzystać z tzw. preferencyjnych składek ZUS przez okres kolejnych 24 miesięcy. Ich wysokość będzie obliczana od kwoty 1 399,80 zł (stanowiącej 30 proc. minimalnego wynagrodzenia 4 666 zł brutto). Wówczas preferencyjne składki ZUS wyniosą:

  • emerytalna – 19,52 % — 273,24 zł,
  • rentowa – 8 % — 111,98 zł,
  • chorobowa – 2,45 % — 34,30 zł,
  • wypadkowa – 1,67 % — 23,38 zł.

Zmiany w minimalnym wynagrodzeniu a zmiany w dodatkach do wynagrodzenia

Zmiany w minimalnym wynagrodzeniu oczywiście pociągają za sobą modyfikacje dotyczące dodatków do wynagrodzenia. Obejmą one świadczenia, których wysokość obliczana jest na te podstawie tej wartości – a więc:

  • dodatek za pracę w godzinach nocnych (w zależności od miesiąca – od 5,07 do 6,48 zł);
  • wynagrodzenie za czas przestoju (co najmniej 4 666 zł za miesiąc dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze);
  • zasiłek chorobowy (4 026,29 zł);
  • odprawy pracownicze (69 990 zł;
  • świadczenie na czas praktyki absolwenckiej (maksymalnie 9 332 zł)

Wzrost minimalnego wynagrodzenia a inne zmiany dla pracodawców

Na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę obliczana jest również wysokość odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania. Pracodawcy, wobec których sąd stwierdzi takie nadużycie, muszą wypłacić poszkodowanemu pracownikowi kwotę równą co najmniej najniższej pensji – od stycznia wyniesie ona 4 666 złotych.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia pociąga za sobą również szereg zmiany w zakresie wysokości innych świadczeń, które są zależne i obliczane wprost proporcjonalnie do wysokości płacy minimalnej. Mowa przede wszystkim o: minimalnej podstawie zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, opiekuńczego, macierzyńskiego i wyrównawczego i odprawie z tytułu zwolnień grupowych.

Zgodnie z najnowszym, oficjalnym ogłoszeniem opublikowanym w Monitorze Polskim, przeciętne prognozowane wynagrodzenie na 2025 rok wynosi 8 673 zł.  Oznacza to, że wzrosło o około 850 zł względem 2024 roku. Podwyżka ta znacząco wpłynie na koszty zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym. Wzrost tej kwoty, która najczęściej stanowi podstawę do wyliczenia składek ZUS, przełoży się na wyższe obciążenia dla przedsiębiorców.

Zgłoszenia międzynarodowego przewozu drogowego w ramach Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu – zmiany w przepisach

Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących zgłaszania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy w ramach Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT). Nowe regulacje rozszerzyły obowiązek zgłoszeniowy na podmioty zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podmioty zagraniczne z UE, Szwajcarii oraz EFTA muszą zgłaszać przewozy w SENT w przypadku realizacji transportu:

  • na terytorium Polski do lub z państw trzecich (spoza UE),
  • który wymaga zezwolenia na przewóz międzynarodowy albo gdy umowa międzynarodowa zwalnia z obowiązku posiadania takiego zezwolenia.

Przepisy te nie dotyczą polskich przewoźników, którzy mają siedzibę w Polsce i wykonują przewozy międzynarodowe, nawet jeśli wymagają one zezwolenia lub są z niego zwolnione. Zgłoszenie w SENT nie jest również konieczne dla przewoźników z UE, Szwajcarii i EFTA, jeśli realizują transport zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 dotyczącymi wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowego transportu drogowego.

Nowy rodzaj urlopu dla rodziców urodzonych przedwcześnie

Prezydent podpisał też (12 grudnia 2024 r.) nowelizację Kodeksu Pracy. Na jej mocy do obowiązującego systemu prawnego wprowadzony zostanie nowy rodzaj urlopu. Mowa o uzupełniającym urlopie macierzyńskim, z którego będą mogli skorzystać rodzice dzieci urodzonych przedwcześnie. W świetle zapisów ustawowych wymiar tego urlopu będzie się wahał od 8 do 15 tygodni. Czas jego trwania będzie uzależniony od: masy urodzeniowej dziecka, tygodnia ciąży, w którym dziecko przyszło na świat i długości pobytu dziecka w szpitalu. Oznacza to, że uzupełniający urlop macierzyński będzie ulegał wydłużeniu o dodatkowy tydzień wprost proporcjonalnie do każdego kolejnego tygodnia hospitalizacji dziecka. Z zastrzeżeniem jednak, że maksymalna liczba dodatkowych wolnych tygodni nie przekroczy 15. Co więcej, uzupełniający urlop macierzyński powinien być wykorzystany w jednej części i przypadać bezpośrednio po zakończeniu dotychczas znanego urlopu macierzyńskiego. O przyznanie urlopu uzupełniającego rodzic-pracownik będzie musiał zawnioskować na piśmie. Warto także zaznaczyć, że zasiłek macierzyński za okres trwania tego urlopu będzie wynosił 100 proc. podstawy wymiaru.

Ustawa o zakładach zbiorowych pracy

1 stycznia 2025 jest również dniem wejścia w życie Ustawy z dnia 20 czerwca 2024 r. o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. W zamyśle ustawodawcy nowe przepisy mają pogodzić interesy związków zawodowych oraz pracodawców i zrzeszających ich organizacji. Dotyczą one:

  • zakresu treści układu pracy: może on regulować organizację pracy, wymiar i normy czasu pracy oraz jego systemy i rozkłady, zasady pracy w godzinach nadliczbowych, przyznawanie urlopów wypoczynkowych, warunki przyznawania nagród, kwestie BHP, ochronę pracowników przed nadużyciami, działanie zakładowych funduszy świadczeń socjalnych, a także zasady prowadzenia rokowań;
  • zasad określania zobowiązań stron, ich przestrzegania oraz udostępniania;
  • zasad rejestrowania układów zbiorowych do Krajowej Ewidencji Układów Zbiorowych (KEUZP): nowe przepisy usprawniają tę procedurę, wymagając jedynie przesłania formularza wraz z załącznikami;
  • możliwości skorzystania z pomocy mediatora: zasady ustalają strony układu zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych;
  • czasu obowiązywania układu: w przypadku układów zakładowych wynosi on maksymalnie 3 lata, a ponadzakładowych – 10 lat;
  • zasad wystąpienia z układu ponadzakładowego w przypadku rozwiązania wszystkich podmiotów wchodzących w jego skład: oświadczenie należy złożyć KEUZP – w przeciwnym razie konieczne jest dalsze stosowanie się do ustaleń układu;
  • procedur rozszerzania układów ponadzakładowych: włączenie podmiotu w jego struktury jest kompetencją ministra właściwego do spraw pracy i odbywa się na wniosek podmiotów pozostających w układzie.

Wigilia dniem wolnym od pracy od 2025 roku

Zgodnie z założeniami Kodeksu pracy w 2025 roku zostanie podwyższona maksymalna kwota pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, z 45 242,16 zł do 75 403,60 zł. Dodatkowo, do 25% wartości pożyczki będzie można przeznaczyć na koszty osobowe zatrudnionego pracownika.

Kolejno na początku listopada 2024 roku, przedłożono projekt ustawy mający na celu ustanowienie Wigilii (24 grudnia) dniem ustawowo wolnym od pracy. Pomimo szybkiego przebiegu prac legislacyjnych, które trwały zaledwie miesiąc, osiągnięto parlamentarne porozumienie i przegłosowano nowelę. Jednocześnie zapewniono, że trzy niedziele poprzedzające dzień 24 grudnia 2025 roku będą tzw. niedzielami handlowymi. Obwarowano to jednak zastrzeżeniem, że w grudniu pracownik handlu nie będzie mógł pracować więcej niż w dwie niedziele. Ustawę podpisał już prezydent, czeka ona jedynie na publikację w Dzienniku Ustaw. Zmiany wejdą w życie 1 lutego 2025 r. Należy mieć na uwadze, że tego typu zmiany pociągają za sobą konieczność przeliczenia na nowo wymiaru czasu pracy na rok 2025. W następstwie zapowiadanej zmiany liczba dni świątecznych wzrośnie bowiem do 14.

Legalna forma zatrudniania kierowców

W tym miejscu warto zaznaczyć, że TANIĄ, LEGALNĄ, SPRAWDZONĄ formą zatrudnienia, bezpieczną DLA KIEROWCÓW I PRACODAWCÓW jest Umowa o Świadczenie Usług Kierowania Pojazdami, przygotowana przez Kancelarię Prawną Viggen Sp.j., która:

- funkcjonuje wśród przewoźników od 6 lat;

- jest wykorzystywana przez tysiące kierowców;

- została pozytywnie zweryfikowana w kilkudziesięciu kontrolach drogowych oraz PIP, ZUS;

- pozwala na zatrudnianie obcokrajowców spoza UE (zgłaszanie do A-1)

Więcej na temat tego rozwiązania pod linkiem:

25 MINUT, KTÓRE MOŻE URATOWAĆ FIRMY TRANSPORTOWE

Z całą pewnością stanowi realną alternatywne przed możliwym bankructwem wielu firm transportowych, w których to koszty drastycznie rosną od 2022 r. poprzez najpierw wprowadzenie przepisów Pakietu Mobilności, kolejno gorączkowo nowelizowanie ustawy o czasie pracy kierowców oraz wprowadzenie systemu ulg w sposób mało spójny i chaotyczny.

W tym miejscu też przestrzegamy, że propagowane rozwiązania w zakresie tzw. „samozatrudnienie” kierowców w transporcie międzynarodowym nie stanowią bezpiecznego i legalnego rozwiązania. Gorączkowe poszukiwania obniżek zatrudnienia przez różne firmy doradcze doprowadziły do wykształcenia się w przeświadczeniu branży o możliwości zastosowania takiego rozwiązania, niemniej przestrzegamy o jego nietrafności co potwierdzają organy kontrolne, z którymi Kancelaria Prawna Viggen oraz Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga” na stałe współpracuje. Rozwiązanie to jest nielegalne, niebezpieczne i nie znajduje uzasadnienia prawnego, o czym piszemy w publikacji:

Nielegalne “SAMOZATRUDNIENIE” kierowców w kontekście “Pakietu Mobilności”

Szukanie rozwiązań w obliczu nawarstwiających się kosztów staje się naturalne i chcemy pomóc w odnalezieniu właściwego panaceum tak aby dalej prowadzone przedsiębiorstwo było wydolne finansowo, bo dopiero wtedy jego dalsze funkcjonowanie ma sens. Prawo przewiduje takie możliwości dlatego oprócz rozwiązań w zakresie optymalizacji czy nowych typów umowy postanowiliśmy także umożliwić państwu korzystanie z naszego oprogramowania VTS Project na niezwykle preferencyjnych warunkach, o których więcej po kontakcie

biuro1@viggen.pl 509-982-577

jak@viggen.pl 519-140-984

 

 

Opracowała:

Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny

Anna Nieć-Mrzygłód – Dyrektor Generalny Kancelarii Prawnej Viggen

Kancelaria Prawna Viggen Sp. j. Mariusz Miąsko, Małgorzata Miąsko