Kancelaria Prawna Viggen przypomina iż, do 19 sierpnia 2025 roku wszystkie firmy transportowe wykonujące przewozy międzynarodowe muszą wymienić starsze tachografy (analogowe, cyfrowe I‑generacji lub inteligentne I‑gen czyli G2V1) na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Wynika to z unijnego Pakietu Mobilności, który zmierza do usprawnienia pracy kierowców i harmonizacji warunków rynkowych.
Brak wymiany skutkuje poważnymi sankcjami – do nawet kilku tysięcy złotych kary dla kierowcy i firmy.
Tachografy drugiej generacji (G2V2) są bardziej zaawansowane technologicznie:
- Automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic dzięki GPS/GNSS
- Zapis załadunku i rozładunku
- Zdalny odczyt danych (m.in. DSRC)
- Lepsze zabezpieczenia antymanipulacyjne i dokładny GPS
To kluczowe dla zwiększenia przejrzystości i uczciwości w branży. Obowiązek wymiany do 19 VIII 2025 dotyczy pojazdów:
-
Ciężarowych (DMC > 3,5 t) z tachografami:
-
analogowymi,
-
cyfrowymi pierwszej generacji (G1),
-
inteligentnymi pierwszej generacji (G2V1),
-
-
Zarejestrowanych od 15 VI 2019 do 20–21 VIII 2023, jeżdżących międzynarodowo.
Pojazdy poruszające się tylko krajowo nie podlegają temu obowiązkowi.
Jakie kary grożą za brak wymiany tachografu po 19 sierpnia 2025 roku?
- Brak nowego tachografu → zakaz transportu międzynarodowego
- Mandat dla kierowcy: do 2 000 zł
- Kara dla firmy: do 10 000–12 000 zł
- Pogorszenie oceny w systemach ITD/UE, ryzyko utraty licencji
Mandaty za naruszenia w UE mogą być jeszcze wyższe, np. we Francji nawet do 30 000 € .
Ile kosztuje wymiana i gdzie należy dokonać wymiany tachografu?
Orientacyjne ceny montażu G2V2:
-
Od 3 000 do 5 000 zł brutto (sam tachograf + montaż.
-
Montaż wyłącznie w zatwierdzonym przez GUM warsztacie, wpisanym do rejestru.
-
Zbliżający się termin spowoduje kolejki – radzimy planować wymiany znacznie wcześniej .
Harmonogram wdrożenia
|
Etap |
Pojazdy |
Termin |
|
I |
Starsze (analogowe/G1), rejestracja przed 15 VI 2019 |
31 XII 2024 (faza zakończona) |
|
II |
Inteligentne I‑gen (G2V1), rejestracja 15 VI 2019–21 VIII 2023 |
19 VIII 2025 |
|
III |
Busy i pojazdy 2,5–3,5 t w transporcie międzynarodowym |
1 VII 2026 |
Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny
Kancelaria Prawna Viggen Sp. j.
