Od stycznia 2025 roku Ministerstwo Cyfryzacji oferuje nową usługę informatyczną, dedykowaną specjalnie dla przedsiębiorstw transportowych. Pozwoli ona na rzetelne weryfikowanie uprawień kierowców, niezbędnych do prowadzenia pojazdów.
Jak działa weryfikacja uprawień kierowców?
Firmy transportowe wysyłają zapytania do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Koniecznym jest podanie danych kierowcy, w tym imienia, nazwiska i numeru prawa jazdy. Odpowiedzią na złożone zapytanie jest kompleksowa informacja dotycząca uprawnień kierowców, zawierająca takie informacje jak:
- data ważności uprawnień kierowców,
- data ważności dokumentów kierowców,
- rodzaj posiadanych uprawień przez kierowców,
- informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeśli miała miejsce taka sytuacja.
Jak uzyskać dostęp do weryfikacji uprawień kierowców?
Przedsiębiorstwa zainteresowane narzędziem do weryfikacji uprawnień kierowców powinny zwrócić się do Ministerstwa Cyfryzacji. Firmy otrzymują pełną dokumentację analityczną i techniczną, niezbędną do uzyskania dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Oferowana usługa ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, poprzez masową i automatyczną weryfikację uprawień kierowców. Firmy transportowe mają szanse uzyskać rzetelne i wiarygodne dane dotyczące ewentualnego cofnięcia uprawień kierowców.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada organizację dodatkowych szkoleń i konsultacji, mających na celu przybliżenie firmom transportowym sposobu działania programu. Zachęcamy również do skorzystania z usługi prawnej Pomoc w organizacji firm transportowych, w zakres której wchodzi m.in. pomoc w obszarze przygotowywania umowy o świadczenie usług kierowania pojazdami dla wszystkich kierowców, którą opracowała Kancelaria Prawna Viggen.
Anna Łydka
Prawnik Kancelarii Prawnej Viggen