Rozwój sztucznej inteligencji zmienił świat, jaki znaliśmy jeszcze dekadę temu. Chociaż prace nad uczeniem maszynowym trwają od lat, to tak naprawdę dopiero ostatnie postępy, a także przyspieszony wyścig o rozwój AI poszczególnych krajów sprawił, że sztuczna inteligencja wkrada się do kolejnych aspektów naszego życia. Nic dziwnego, że sztuczna inteligencja wkroczyła także do medycyny. W jaki sposób AI wykorzystywana jest w szpitalach i innych placówkach medycznych i jakie wyzwania to za sobą niesienie? Na czym polega obsługa prawna szpitali w zakresie AI?

Sztuczna inteligencja w medycynie – zastosowanie AI w szpitalach

Sztuczna inteligencja w medynie poszerza spektrum swojego zastosowania. Początkowo AI służyła przede wszystkim organizacji dotyczącej przetwarzania danych – ich zbierania, porządkowania i wykorzystywania w pracy zarówno poszczególnych lekarzy, jak i całej placówki. Tysiące pacjentów, którzy trafiają do szpitala zarówno do poradni, na planowane operacje, jak i na SOR-y, generują kolejne dane – począwszy od danych osobowych, na danych medycznych skończywszy. Wszystkie te dane to dane wrażliwe, które trafiają do kart pacjentów, ale także list planowanych operacji czy list przygotowywanych przez poszczególne jednostki administracyjne do rozliczeń szpitala z NFZ.

Katalogowanie danych nie tylko zdejmuje część ciężaru z personelu, ale także ułatwia organizację pracy szpitala. Dzięki katalogowaniu danych według wskazanych sztucznej inteligencji wytycznych, możliwe jest sprawdzenie obłożenia poszczególnych działów oraz personelu w poszczególnych dniach i godzinach, dzięki czemu trafnie określa się zapotrzebowanie zarówno na personel, jak i łóżka, urządzenia, narzędzia, środki czystości i inne materiały. Dane medyczne, katalogowane przez sztuczną inteligencję, wykorzystywane są także przed personel medyczny do stawiania szybszych i trafnych diagnoz.

Oprócz tego istnieją coraz liczniejsze programy diagnostyki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jest ona wykorzystywana przede wszystkim do wspierania medyków w diagnozowaniu pacjentów w ramach badań takich jak tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny czy kolonoskopia. W ramach przeprowadzanych badań AI zbiera dane, na podstawie których uczy się, by po odpowiednim czasie wskazywać lekarzowi diagnozę. Na przykładzie badania kolonoskopii dane uzyskania podczas badania trafiają do bazy AI już po zakończeniu badania (wymaga tego RODO – dzięki wprowadzaniu wyników już po badaniu, do bazy trafiają wyłącznie te wyniki, które są niezbędne). Na ich podstawie AI klasyfikuje wyniki badań i wskazuje, czy w organizmie pacjenta występują zmiany oraz czy są one złośliwe, czy nie. Należy podkreślić, że to od poprawnie wykonanego badania, a także ostatecznej decyzji lekarza prowadzącego zależy decyzja o dalszym leczeniu. Sztuczna inteligencja w tym przypadku w sposób aktywny bierze udział w diagnozowaniu, pomaga dostrzegać zmiany, które mogłyby być niedostrzeżone ludzkim okiem (szczególnie te, które dopiero się rozwinęły) i w ten sposób wspiera personel medyczny w diagnostyce.

Sztuczna inteligencja ułatwia organizację pracy, a także diagnostykę. Wiąże się to jednak z pewnymi wyzwaniami, przede wszystkim w kontekście prawnym. Dlatego obsługa prawna szpitali w zakresie AI jest kluczowa, by wszystkie procesy przebiegały efektywnie z zachowaniem bezpieczeństwa prawnego pacjentów i personelu medycznego oraz niemedycznego.

AI w medycynie – wyzwania natury prawnej

Prawa pacjentów oraz ich bezpieczeństwo w zakresie przetwarzania danych chronione są przez liczne regulacje, przede wszystkim:

  • RODO
  • Akt o Sztucznej Inteligencji – pierwszy pakiet Aktu o AI zaczął obowiązywać od lutego 2025 roku

AI Act to odpowiedź na olbrzymie zapotrzebowanie względem regulacji prawnych dotyczących sztucznej inteligencji i jej rozwoju. To rozporządzenie wprowadzone na terenie całej UE, regulujące bezpieczeństwo i etykę wykorzystania sztucznej inteligencji w każdym obszarze, w jakim jest stosowana. Przede wszystkim pierwszy pakiet Akt o AI skupia się na kompetencjach personelu obsługującego sztuczną inteligencję – szkolenia i audyty pozwalają przygotować i na bieżąco kontrolować kompetencje personelu, który pracuje z wykorzystaniem AI. Drugi ważny aspekt, jaki uwzględnia AI Act, to zakaz manipulacji, rozpoznawania emocji, kategoryzacji biometrycznej oraz oceny ryzyka popełniania przestępstw. Ma to zapewnić etyczne i bezpieczne wykorzystywanie sztucznej inteligencji – w medynie i w każdym innym obszarze.

Obsługa prawna szpitali w zakresie AI – zaufaj najlepszym

Obsługa prawna w zakresie AI to jedna z kluczowych usług prawnych, jakie Kancelaria Prawna Viggen świadczy dla podmiotów medycznych, ale i finansowych oraz innych instytucji i firm. Audyty prawne w zakresie wdrożenia i wykorzystania AI, wsparcie w zakresie wdrażania i wykorzystywania sztucznej inteligencji oraz bieżąca obsługa prawna szpitali w zakresie AI zapewnia bezpieczeństwo pacjentom i szpitalowi. Zaufaj najbardziej doświadczonym specjalistom i powierz obsługę prawną szpitala w zakresie AI Kancelarii Prawnej Viggen.